Renault 5 - Jak vytůnit


 Tááák a je to tady, rozhodl jsem se sesmolit tuhle (TUNING) stránečku, kde bych rád popsal nejrůznější možnosti, tipy @ triky jak se dá vytůnit taková R5ka. Velmi ocením pokud se najde někdo, kdo by k tomu měl co říct, neboť třeba takový motory apod. mě osobně nic neříkaj. Za případné chybky se omlouvám, tato stránka je teprve v rozkvětu, takže mi pošlete své názory / připomínky / upřesnění a podobně.

 Tuning -jak jistě víte- znamená v našem případě úpravu auta tak, aby se lišilo od sériové verze, bylo hezčí, rychlejší, perfektně sedělo na silnici, aby bylo slyšet na dálku apod. Prostě je to fajn mít libovou kárku za kterou se každej otočí :o)
  Jelikož R5 není auto nejmladší, bývá pravidlem že koupený kus leckdy není zrovna v ideálním stavu. Záleží samozřejmě na majiteli, jak velký tuning hodlá s autem podniknout, ale obecně platí, že pokud se auto furt akorát "sype", tak asi nemá cenu utrácet za upravování takovéto kaše. (tedy pokud nechcete tůnit "od základu").
 Pokud auto fachá jak má a my máme pocit že bude stát za to ho náležitě vytůnit, tak vzhůru na to! Dejme tomu že máme nějakou tu R5ku, (GT), nejlíp nebouranou a v dobrým stavu.
 Nesmím zde zapomenout zmínit, že míra tuningu se přímou úměrou závislá na tvých finančních možnostech. Z toho vyplývá čím víc máš peněz, tím se ti nabízí širší možnosti úpr
av.

Co upravujeme? Exteriér, Interiér, Výkon, Muziku.

 Svoji pětku můžeme upravit několika způsoby, záleží především na osobním vkusu a na již zmíněných financích. Pro názornost jsem tu vytvořil tři kategorie.
1) Základní tuning většinou jen drobnější doplňky (decentní)
2) Libový tuning
už i nějaká ta chirurgie a něco lakování, příp. celolak
3) Extrém tuning komplet překopávka, maxi kola, široký blatníky...

 Na RENAULT 5 existuje velmi široké spektrum tunícíh dílů, ale v Čechách toho seženete naprosté minimum. (Zřejmě to je proto, že R5ka není u nás příliš rozšířená třeba jako Škodovky či Golfíci). Mrkněte se třeba na stránku Reichhard-Motorsport a uvidíte co je možno sehnat třeba v Německu.

To co já zde dále uvádím dále berte jako ukázku, jak všelijak je možno R5 upravovat. I zde ale platí "všeho s mírou", aby auto nebylo "přeplácané". Tak do toho...

 

ZÁKLADNÍ TUNING:
 Začneme tedy popisem nějakého decentního tuningu, který zvolí třeba ten, kdo je vcelku spokojen se standardním vzhledem svého autíčka, a/nebo když nechce utratit za úpravy příliš mnoho peněz. Nuže...

 (E) Mračítka
Plastová mračítka na přední světlomety, většinou nutné jen nastříkat do barvy auta.
-snadná montáž přilepením nebo přišroubováním
-dají se u nás v pohodě sehnat
-cena okolo 500Kč
- no problem
 (E) Protiprůvanové plexi
 Protiprůvanové plexi na přední boční okna.
- snadná montáž přilepením
- dají se u nás v pohodě sehnat 
- cena cca 600Kč
- někdy nechtějí moc držet
(E) Kouřový okna
Nejrozšířenější je polep oken tónovacími foliemi.
- udělá vám to kdekdo, leckdy i za dobrý peníz (~4500 celý auto)
- mnoho odstínů folií, i zrcadlové
- zpravidla není nutná demontáž skel
- lacinější folie po čase začnou krabatět hlavně na vypouklých oknech
- pokud polepíte na tmavo jen některá okna vypadá to divně, pokud celý auto (krom předního okna, to dá rozum), vystavujete se problémům při případné kontrole.
(E) Tónovaný zadní lampy
Také dost oblíbený je nástřik zadních svítilen a předních blinkrů tónovacím sprejem - doporučuji opravdu velmi decentně. Někdo stříká i přední světla - tak to neschvaluju, fuj.
-kouřové, nebo různé barevné odstíny
-vcelku dobrý výsledný efekt
-snadná aplikace (sprej), zvládne to každý
-cena cca 200Kč
-nesmí se to přehnat
-šťouraví policajti to nemají zrovna v oblibě
(E) Bílý přední blinkry
Velice efektní tuningový doplněk, také v kouřovém provedení. Nutné vyměnit žárovky za oranžové nebo diadem. Některé typy mají oranžový vnitřek, žárovky pak není nutné měnit.
-jednoduchá výměna za stávající blinkry
-oranžové žárovky v sadě
-u nás prakticky k nesehnání
-cena (objednávka z D mě vyšla celkem na 1800Kč za pár)
(I) Ciferníky přístrojů
Bílé nebo i barevné provedení.

-zručný šikula (pokud má možnost) si je zvládne vyrobit sám
-ostatní mají možnost je koupit za cca 2000Kč

-nutné vyndat & kompletně rozebrat budíky
-cena

(I) Nástřik krytu ciferníků
Lacinější varianta, možno také zkombinovat s výměnou ciferníků.

-cena (nastříkání v lakovně cca 200 kč)

-nutné vyndat kryt ciferníků a rozlousknout ho (je totiž slepený) a po nalakování ho zase zalepit

(I) Sportovní volant
Nudí vás standardní volant? Pořiďte si jiný, který dodá interiéru opravdu sportovní vzhled.

-spousta typů, barev, apod.
-dobře se vyjímá volant s menším průměrem

-cena?
-často třeba vyměnit i nábu

(E) Ozdobná koncovka výfuku
R5 GT má na zadním nárazníku prolis pro výfuk. Tak proč ho řádně nezaplnit? Koncovky se našroubují na koncový tlumič výfuku, ale doporučuji přivařit.

-nepřeberné množství druhů, tvarů...
-k sehnání kdekoliv (pumpy, autodíly)
-cena (cca od 350 Kč)
-"laděný" koncovky se navíc postaraj o celkem slušný zvuk

-krásný vzhled vezme za pár měsíců za své (pokud není nerezová)

 (E) Rozpěra v motorovém prostoru

K dispozici je ve spoustě různých provedení, od barevných až po efektní chromované. Mělo by to trochu omezit krut karoserie v zatáčkách nebo co.

-jednoduchý a poměrně levný tuningový doplněk

-pokud do vás někdo ťukne v předu z boku, může se teoreticky rozhodit i druhej bok :)

LIBOVÝ TUNING:
 Provedli jste nějakej ten základní tuning a zjistili že chcete víc? Tak tady nastupuje už něco "ostřejšího", bude třeba nějaká chirurgie a drobátko víc peněz. Po většině úprav budeme taky lakovat. Tak co tu máme...

 (E) Větší liťáky (15")
 Pneu třeba 195/45 R15 nebo levnější 195/50 R15. Taky můžeme přidat podložky pro zvětšení rozchodu. Moc to nepřeženem, tak 20mm/kolo bude OK.

-na vrakáčích či bazarech seženete kola, jaká se vám líbí
-úplně změní vzhled auta (kola=základ tuningu)

-cena (použitá sada 4kola+pneu = 5-12 tisíc, nová mnohem víc)
-větší kola zřejmě nemáte v techničáku

 (E) Zahlazený přední nárazník
 Nelíbí se vám lišta na standardním předním nárazníku? Pryč s ní. Zbyde po ní drážka, tu musíte zalaminovat. Co prolis pro SPZ? Vyříznout, dolaminovat do roviny, vybrousit - a je to. Než to půjde do lakovny přidáme ještě nějaký otvory pro lepší chlazení do horní části. Tam pak příjde síťovina. Tu také dáme místo původních mřížek ve spodní části.

-hezčí než původní neupravený nárazník
-vyjde to levněji než shánět nějaký tuningový nárazník

-kam potom s SPZ? to nechám na vás...
-vyžaduje zručnost nebo profíka co vám to udělá
-což asi nebude zadarmo, nutno lakovat

 (E) Zahlazený zadní nárazník
 Obdobně můžete upravit i zadní nárazník. Sundat lištu, zalaminovat drážku, zabrousit. Ale co se žebrováním vespodu? Hezky zahladit do roviny nebo vyříznout a nahradit síťovinou.

-viz přední nárazník

-vyžaduje zručnost nebo profíka co vám to udělá
-což asi nebude zadarmo, nutno lakovat

 (E) Zadní dveře se stěračem z Clia
 Originální zadní stěrač vypadá tak divně. Snad nám pomůže kousek co původně patří na starší Clio. Jsou ale i jiné možnosti.

-vypadá líp nežli původní

-nutno poladit, nebo použít jen krytku

 (E) Zadní dveře bez stěrače
 Stěrač vzadu je potřeba, ale když vypadá tak divně...
(Motorek ven, stěrač pryč, díry zavaříme, zabrousíme, dokitujeme, ...) A je to.

-hnedle to vypadá líp :o)

-těžko bez stěrače hlavně v období dešťů či v zimě
-nutno lakovat

 (E) Zahlazený zadní dveře
 Absolut smooth. Pěkná práce. Upravit lištu se zámkem, zavařit, zabrousit, dokitovat... Zaoblení musí sedět.

-to nemá každej :))

-těžko bez stěrače hlavně v období dešťů či v zimě
-SPZ nutné umístit na spodek nárazníku, nezapomeňte na osvětlení
-nutno lakovat

 (E) Zavařený zámky na dveřích
 Stačí vyndat zámky, zavařit, dokitovat, dobrousit a je to...

-nebudou vám ze dveří trčet ty hrozný zámky

-nutno mít centrál na DO
-musíte to mít nějak posichrovaný pro případ že se vybije baterie v autě nebo v ovládači
-nutno lakovat

 (E) Zamračená kapota (BadBoy style)
 Jednoduchá úprava, kterou zvládne každý klempíř.

-auto rázem ztratí krotký vzhled
-mnohem efektnější nežli klasická mračítka

-nutno lakovat

 (E) Tuningový zrcátka
 Pokud se vám nelíbí původní zrcátka, nabízí se široká škála možností, čím je nahradit.

-nabídka je veliká, záleží na vkusu (M3 style, spiegel, atd...)

-cena (~5000 za pár)

 (E) Maska
 Originální maska je o ničem? Hoďte tam nějakou tuningovou, pořádně změní vzhled! Nebo se při troše umu dá udělat doma.

-i zde je nabídka velmi široká, záleží nejen na vkusu

-u nás nejspíš neseženete

 (E) Quad headlamp conversion
 Záměna hlavních světlometů za čtyři kulaté. Vyrábí firma MORETTE.

-libová věcička, + přídavný dálkový světla

-u nás nejspíš neseženete
-cena (~13000)

. . .

 (V) Úpravy výkonu
 Něco málo možností jak lze zvýšit výkon motoru.

sportovní vačka Reichhard Motorsport - zvýšení výkonu o 12-15k  cena 348 Euro

upravený chip Powerchips - zvýšení výkonu o 10k cena 650 sFr

sportovní vzduchový filtr -  ------- 5 - 8k cena cca 1800kč
laděná výfuková koncovka Remus - ------- 5k cena 6 200kč

DOPLŇOVÁNÍ TAK NĚJAK PRŮBĚŽNĚ
Posílejte mi své názory, připomínky, doplnění atd...


(C) Jakub Bečák, The.five@RenaultClub.cz    2oo2


  The.five@RenaultClub.cz
  http://come.to/the.five

Last updated 30-01-2004