Renault 5 info

Pict by: Dan Young, Merseside

 [MOTORY   [GTE & GT turbo   [VÝBAVA   [INTERIÉR   [BARVY  

 [EBS Cabrio   [TUNING


 Na týhle stránce bych chtěl napsat něco málo slov ohledně modelu RENAULT 5. Jak možná víte, výroba vozů R5 byla zahájena již v roce 1972, a tento vůz se stal brzy velmi populární, a to nejen díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům. Mladší typ, kterým bych se rád zabýval, (zvaný též SuperCinq = SuperPětka) se začal vyrábět až od roku 1985, kdy nahradil původní model. Vzhledově je podobný předchozímu typu, je však delší, širší a lehčí. Kromě třídveřové se objevila rovněž i varianta pětidveřová. Vůz byl dodáván s poměrně širokou škálou motorů (benzinové i naftové) a v různých stupních výbavy. O tom všem bych se rád zmínil na této stránce. Zajímat nás budou především modely GTE a GT turbo. SuperPětka se přestala vyrábět v roce 1991, kdy uvolnila místo svému nástupci, Renaultu Clio.

MOTORY:

 Takže, zajímá vás s jakými motory se pětky vyráběly? Tak pro vás tady mám tabulku!
(podle knihy "Jak na R5")

Objem

Výkon
(kW)

Výkon
(PS)
vyr. od
vyr. do
Pozn.
1,0 l
30
41
leden 1985
srpen 1986
 
1,1 l
33
45
září 1985

srpen 1990

 
1,1 l
34
46
leden 1985
srpen 1985
 
1,4 l
43
58
říjen 1988
prosinec 1992
 
1,4 l
44
60
leden 1985
srpen 1989
 
1,4 l
49
67
leden 1985
srpen 1989
 
1,4 l
52
72
leden 1985
srpen 1986
 
1,4 l
85
115
leden 1985
srpen 1989
GT turbo
1,7 l
54
73
září 1987
srpen 1990
 
1,7 l
64
87
září 1986
srpen 1989
 
1,7 l
69
94
září 1987
srpen 1991
GTE
1,6 l
40
54
prosinec 1985
srpen 1990
DIESEL

A jak je to s originálníma kolama a pneu u GTE a GT turbo??

Ráfek Pneu Plnící tlak v kPa (bar)
5J x 13 175/60 R 13H
195/55 R 13H
přední zadní
180 (1,8) 180 (1,8)

 Je docela možný že na autě máte uplně jiný, já mám v techničáku schválený ještě 185/60 R13. (asi kvůli levnějším pneu)


MODELY GTE a GT turbo:

 Pro náročnější zákazníky byl RENAULT 5 nabízen v poněkud sportovněji laděném stylu. Jednalo se o verze GTE (s motorem 1,7l multibod. vstřik, 94 koní) a GT turbo (1,4l+turbo, 115 koní, max. rychlost okolo 200).
  Silnej motor ale není jediné, čím se verze GTE a GT tutbo (dále jen GT) liší od klasického "žebráka".

 Dalším důležitým prvkem jsou rozšiřující plasty na blatnících, rozšířené plastové prahy, a jinačí, trochu mohutnější nárazníky, přední s integrovanými žlutými mlhovkami. Do základní výbavy patří také 13" liťáky a kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Zadní náprava má čtyři uprostřed propojené torzní tyče. Snižuje se tím sklon karoserie v zatáčkách, aniž by se tím omezil jízdní komfort.
Odlišný je také typický interiér s trojramenným volantem a anatomickými předními sedačkami. Nad oknem na zadních dveřích se nachází decentní spoiler. Na bocích jsou ve spodní části samolepky, které přechází z tmavé do světlé, později pak nápis GT turbo nebo GTE.

 Aby to nebylo zase tak jednoduché, tak se model GT turbo (možná i GTE?) vyráběl postupně ve dvou verzích, označovaných jako Phase I a Phase II. Zajímá vás čím se tyto typy liší? Pokusím se to objasnit.

Phase I se vyráběla od roku 1985, s  motorem 1,4l přeplňovaným turbodmychadlem. Zrychlení z 0-100km/h mu trvalo nepatně přes 7s, maximálka okolo 200km/h. Bodykit (plasty a prahy) nejsou hladké, ale vroubkaté a nejsou v barvě vozu. Přední nárazník končí pod mlhovkama. Plasty na zadních blatnících mají rozšíření pro mřížku a vzadu mají 3 drážky, které pokračují až na plast pod zadníma lampama.
Phase I
Phase II odstartovala někdy v roce 1987. Motor je trochu upravený, má asi o 5 koní víc, ačkoli čas potřebný k zrychlení 0-100km/h narostl o pětinu sekundy. Kromě jiného dostala Phase II hezčí pětipaprsková litá kola, měla trochu tvrdší tlumiče umožňující ostřejší ovládání, lepší interiér a čalounění sedaček, vylepšenou středovou konzoli okolo řadící páky, novější masku, nárazníky a plasty jsou již hladký a v barvě vozu, což značně vylepšilo celkový vzhled. Plasty na zadních blatníkách už nemají mřížku ani drážky. Přední nárazník má uzší mlhovky a decentní "radlici" vespodu.
Phase II

"LeMans" neboli Raider Jedná se o speciální edici z posledních let výroby (1990-91), který má liťáky laděný do barvě vozu. Říká se že je to nejhezčí GT-čko a poznáte ho podle charakteristické modré metalízy (midnight-blue) a černo-modrých kol. Dále má černý koberec, a modré výšivky na potazích sedadel. Výkonově se tato verze neliší od klasického GT.

 Nevím ovšem jak je tomu s Phase I a Phase II u modelu GTE, jelikož se vyráběl až od roku 1987. Setkal jsem se ale s modely GTE které měly plasty udělaný jako Phase I. Podle mně se jedná o první várku GTE z roku 1987, a na novější plasty v barvě vozu se asi přešlo současně s Phase II u GT turbo. Pokud se mýlým tak mě opravte, rád bych věděl jak je tomu doopravdy.


VÝBAVA:

Možnosti výbavy byly u Renaulta vždy poměrně široké, pokusím se tedy vypsat nejrůznější vymoženosti, které bylo možno nasoukat do R5ky. Vycházím hlavně ze svých poznatků a z netu, takže pokud byste mně chtěli opravit či doplnit, budu jedině rád.

Přední mlhovky - originálně jsou žluté, ovládané spínačem v palubní desce, svítí pokud máte současně zapnutý světla. Zadní mlhovka se nachází v zadních sdružených světlometech, ovládá se spínačem v palubní desce, svítí pokud máte současně zapnutý světla, zhasne při dálkovejch.

Anatomická přední sedadla - takhle pěkně tvarované sedačky najdete jen u verzí GT. Červený koberec mají jen některé typy, jinak je šedý nebo černý (Raider)

Dělená zadní sedadla - to snad mají všechny pětky, nebo ne? Já je mám, i když teda ne zrovna kožený. (verze Monaco = kožený interiér, v manuálu i Baccara)

Odkládací schránka pod zadním platem - tak tu já tam teda nemám (Baccara)

Přední nárazník GT - Phase II, (jen verze GT), originálně s mlhovkama

Zadní nárazník GT - spodní část s mřížkama, výklenek pro výfuk - jen verze GT.

Bodykit -  plasty na blatnících a prahy - jen verze GT. V některých zemích měly pětky ještě boční blinkry v předních blatnících. (viz. obr)

Samolepky na boku - u verzí GTE a GT turbo. Phase I měla polep + červenou proužku, Phase II polep s nápisem (viz. obr)

Zadní spoiler (stříška) - u verze GT standard, u některých dalších jako doplněk.

Odkládací prostor - u všech verzí s tímto typem palubky, stejně tak i digitální hodiny pod schránkou, zeleně podsvícené, i ventilačky nad schránkou (jen studený vzduch).

Odkládací schránka - u všech verzí s tímto typem palubky, uzavíratelná, neuzamykatelná. U některých typů je i osvětlená.

Přihrádka - u zadních sedadel, s popelníkem, taky skoro u všech verzí.

Čalounění dveří - nejrůznější provedení, od laciného šedého plastu (verze žebro Five) přes koženkou, semišem či látkou potažené (různé barvy) až po vskutku pěkné, snad kožené (Baccara). Téměř všechny verze mají navrchu ještě plast zakrývající plech dveří, s otvorem pro čudlík. Žebro nemá otvor pro reprák ani odkládací prostor. Varianta na fotce má el. stahování oken, podle záslepky v místě pro kličku. 

Elektrické stahování oken - 2 tlačítka pro ovládání oken, dále pak tlačítko pro ovládání centrálu. Nacházejí se na středové konzoli. Zajímalo by mně k čemu jsou ovladače mezi tlačítky na obrázku, já jsem tam žádné neměl. Rádio jako výbava na přání.

Zevnitř nastavitelná zrcátka - řidičovo je zevnitř nastavitelné u spousty verzí, pravé asi jen za příplatek. Já mám zevnitř nastavitelné jen u řidiče. Pravé se dá štelovat, ale jen zvenku.

Dálkové ovládání - přijímač infračerveného dálkového ovládání pro centrální zamykání, nachází se u stropních svítilen. Asi příplatková záležitost, musíte mít klíček s infračerveným vysílačem (dnes už to není nejbezpečnější). Častější je centrál jen na klíček jako standard. Tak to mám i já, a nechal jsem si tam domontovat dálkový ovládání od Jablotronu (cca 1800Kč)

Zrcátko - na řidičově stínítku, je možné ho zakrýt, aby odraz v něm nerozptyloval při jízdě se sklopenými stínítky. Standard?

Zrcátko - na spolujezdcově stínítku. Standard?

Zadní boční okna - (třídvéřová varianta) - u verze žebrák jsou napevno v gumě, u lepších verzí jsou otevíratelné vyklopením do boku.

 ---

Další prvky výbavy - tónovaná okna (do zelena), sklon světel nastavitelný z místa řidiče, vyhřívaná přední sedadla, střešní okno, cyklovač zadního stěrače, posilovač řízení (jen u některých typů), anténa, kryt v zadních dveřích (ještě jsem ho snad neviděl), osvětlení v kufru, stěrače na předních světlech,

INTERIER, PŘÍSTROJOVKY, PALUBKY:

BACCARA

GT TURBO AT GTX FIVE

BACCARA


Automatická převedovka
GT TURBO AT

Žebro
GTX FIVE

BACCARA BACCARA

TSE TSE

TOTAL ŽEBRO TOTAL ŽEBRO

EBS Cabrio:
 Určitě jste se již setkali s R5kou v provedení kabrio. Já ano, a přestože se mi moc nelíbí, tak Vám tu o ní něco napíšu.
 Kabriolety nikdy nevyráběl přímo RENAULT, ale belgická firma EBS přestavbou třídvéřové R5ky (jakékoliv, od Campusu po GT turbo). Kabrioletů bylo ve skutečnosti vyprodukováno jen 1400ks, většina z nich s pravostranným řízením.

 I kabriolety se dělí na Phase I a II. Ovšem tady se tyto phase liší jinak než u GT turba. Phase I měla zadní světla posunutý dolů, neměla dělený boční skla, dveře byly nahoře "do šikma" a další... Phase II má zadní světla standardně (potom je v zadní části ale dodatečná lišta), má dělený boční skla, apod.
 Speciální výbavou u kabrioletů byla např. elektricky stahovatelná střecha, el. stah. zadních oken, posilovač řízení, skládací střecha v barvě, kožené čalounění, apod.
 GT turbo kabriolety se vyráběli z R5 GT turbo phase II.

 Ti z vás kdo umí anglicky a zajímají se o R5 kabrio ať se mrknou sem (najdete tam kompletní info ohledně těchto kabrioletů do nejmenších podrobností) nebo sem (německy) 

R5 Cabrio Phase I.  (20095 bytes) R5 Cabrio Phase I.  (21440 bytes)
R5 Cabrio Phase II.   (21570 bytes) R5 Cabrio Phase I. interior  (22108 bytes)

BARVY:

Tak v takovejhle barvách se asi vyráběly R5ky:

 

  http://come.to/the.five
Last updated 19-02-2004